Isonkyrön Lvis Oy
Kotien lämmön, veden ja ilman liikkumisen asialla
Kyrönmaalla yksityisasiakkaita, rakennusliikkeitä ja taloyhtiöitä palvelee Isonkyrön Lvis Oy. Yrittäjä Timo Ojala toimii Marttilantiellä sijaitsevassa tarvikemyymälässä, vastaa puhelimeen ja koordinoi työkohteiden tarpeita paperitöiden ohella. Yrittäjä Juha Saarela käy asennus- ja huoltotehtävissä sekä toimii työntekijöiden esimiehenä. ”Meillä on kaksi työntekijää, mutta yksi saisi olla lisää”, Juha kaipaa tiimiin osaavaa kollegaa.
Isonkyrön Lvis Oy siirtyi työkavereina toimineiden Ojalan ja Saarelan nimiin liki 20 vuotta sitten, jolloin myös sähköä merkitsevä s-kirjain lisättiin yrityksen nimeen. Nykyään sähkötyöt hoidetaan alihankintana paikallisilta sähköyrittäjiltä. ”Sähkö on tullut joka paikkaan, ja siihen liittyy paljon tarvikkeita ja osaamista, että näin on parempi”, Timo kertoo verkostoitumisesta ja jatkaa yrityksen kehittämisestä: ”Toki LVI-alallekin tulee uutta koko ajan. Meidän palveluvalikoimaan ovat tulleet pienkylmälaitteet ja maalämpöpumput”.
Yritystä ovat kehittäneet myös nuorten työntekijöiden tuomat uudet toimintatavat. ”Nuorista löytyy oivaltavia, sitoutuneita ja käsistä käteviä tekijöitä”, iloitsee Timo, jota kirpaisee hyvän työntekijän menettäminen. Yrittäminen on kuitenkin vuoristorataa ja vaihtelut kuuluvat lajin luonteeseen. Tavoite on nyt rakennusalan yleisten haasteiden alla pysyä pystyssä.
Palveluun vahvasti nojaava liiketoiminta vaatii menestyäkseen ammattitaidon lisäksi asiakaspalveluhenkisen asenteen. ”Tyytyväinen asiakas on aina tavoitteemme. Korostammekin perehdytyksessä arvojamme, joita ovat työn kunnolla ja huolellisesti tekeminen sekä asiakkaan huomioiminen ja kohtaaminen”, kertoo Timo ja toivoo asiakkaiden ottavat yhteyttä yrittäjään, mikäli sanomista jostain syntyy.
Isonkyrön kunnalta kaksikko toivoo lisää resursseja valtatien valjastamiseen, yrittäjäystävällisyyden kehittämistä edelleen, sekä paikkakunnalta löytyvän osaamisen hyvää hyödyntämistä. Vasekin Antti Alasaari on auttanut heitä tarvittaessa.
Vinkkinä Timo ja Juha haluavat hoksauttaa; kun tekee työn hyvin, tulee palkan maksava asiakas tyytyväiseksi ja töitä on jatkossakin.
Teksti ja kuva: Elina Jacklin / Sentra